Toronto & laatste loodjes - Reisverslag uit Toronto, Canada van Michel Elzinga - WaarBenJij.nu Toronto & laatste loodjes - Reisverslag uit Toronto, Canada van Michel Elzinga - WaarBenJij.nu

Toronto & laatste loodjes

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Michel

21 November 2012 | Canada, Toronto

Pfoeh, zo komt het einde van de rit wel dichtbij. Het begon vorige week maandag, toen ik tijdens een college 'Ethics' te horen kreeg dat het laatste tentamen voor dat vak op zaterdagochtend (!!!) 8 december zou plaatsvinden. Op diezelfde maandagmiddag kwam het tentamenrooster online te staan, zodat ik het programma voor de tentamenweek van 10 december zou kunnen bekijken. Wat me nogal verbaasde was dat alleen dit tentamen van Ethics vermeld stond. Ik zou nog drie andere tentamens moeten hebben, normaal gesproken, maar deze waren nergens terug te vinden. Toen de woensdag erop duidelijk werd dat één van deze drie tentamens in de week vóór de tentamenweek plaats zou vinden (ja, echt simpel is het niet, ik weet het..), namelijk op woensdag 5 december. Ik had dan een verjaardag gepland, maar ik zal de Sint toch moeten teleurstellen dit jaar.
Toen dit duidelijk werd ging er een klein lichtje branden en na enige navraag bleek dat al mijn tentamens dus de week voor de tentamenweek gehouden zouden worden. Een beetje vreemd, maar wel lekker. Conclusie: zaterdag 8 december ben ik klaar!
Omdat ik ondertussen alles heb bezocht wat ik persé wilde bezoeken en het stiekem thuis allemaal nogal begin te missen, heb ik daarom mijn vlucht omgeboekt en kom ik zodoende zaterdag 8 december terug naar Yerseke, om zondagmiddag aan te komen. Met andere woorden: nog een slordige 2,5 week te gaan!
Nu ik alle tentamens een week vroeger dan verwacht voor mijn kiezen ga krijgen, ben ik vroeger begonnen met voorbereiden dan verwacht. Een aantal dagen geleden bleek dat ik mijn eerste vak binnen heb, voor Global Marketing heb ik na een goed gemaakte groepsopdracht (score: 78% van de 100) namelijk meer dan 51% gehaald van de maximaal 100%. Dit percentage bestaat uit de cijfers die ik tot nu toe behaald heb voor dit vak en dan relatief gezien. Een beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar ik heb het in ieder geval in the pocket!
Na al dat gepraat over school nog wat andere dingen die ik de afgelopen week/weken gedaan heb. Naast behoorlijk wat opdrachten (wederom) die gemaakt moesten worden, heb ik niet veel spannends beleefd, tot vorige week. Vorige week woensdag zijn we namelijk met een groep internationale studenten naar de nieuwe James Bond-film (Skyfall) gegaan, in de plaatselijke bios. Deze is zeer goed bevallen, leuke film!
De donderdag erna gewoon weer schoolwerk, tot een uurtje of 4, waarna het voor mij al weekend was. Vrijdag zouden we naar Toronto gaan en de bus zou om half 9 's ochtends vertrekken. De weersvooruitzichten waren perfect, een graadje of 8 en zonnig. Lekker hoor.
Na een busreis van ruim 2 uur in Toronto aangekomen, na een vrij indrukwekkend zicht op de stad vanaf de snelweg. Toronto is een stad met ruim 2,6 miljoen inwoners van zichzelf, als de daaromheen liggende voorsteden daarbij worden opgeteld komt dit neer op een bevolking van ruim 5 miljoen. De gebouwen zijn groot, iets groter dan Yese centrum.
In de stad aangekomen eerst wat rondgekeken en mezelf toch wel verbaasd over de grootheid van alles om me heen, dat is iets wat me altijd trekt in grote steden. Vrijdags veel rondgekeken en de stad, of althans het centrum, een beetje leren kennen. 's Avonds in het Hard Rock Café gegeten, waar ik het altijd wel naar mijn zin heb!
Zaterdags stond vooral in het teken van de CN Tower. Deze toren is het op-één-na hoogste vrijstaande bouwwerk van de wereld, dus dat is toch wel iets bijzonders. Binnen in de toren besloten om de Skypod te bezoeken, wat tot een aantal jaren geleden het hoogste uitkijkpunt ter wereld was, met 447 meter. Van daaruit was het uitzicht indrukwekkend, van zo hoog op al die grote gebouwen, wolkenkrabbers en kantoren neerkijken, met daartussen de wegen met kleine autootjes en stipjes die wel eens mensen zouden kunnen zijn, is wel iets speciaals.
Na de Skypod een verdiepinkje lager gegaan, naar de Glass Floor. Dit is een glazen vloer op ruim 340 meter hoogte, van waaruit je recht naar beneden kunt kijken. En zelfs na 447 meter is 340 meter nog hoog. Heel leuk om naar beneden te kijken! Het uitzicht over de stad en regio was over het algemeen redelijk. Het was zonnig, maar niet kraakhelder, zoals ook op de foto's te zien is.
Later die middag naar de Ice Hockey Hall of Fame geweest. Hockey trekt me niet zo, ik ben er totaal niet in thuis, maar het is sport, dus het voldoet wel. Op zich leuk om rond te kijken en de verhaaltjes te lezen, er zit wel duidelijk veel werk in deze Hall of Fame. Je voelt de nostalgie en de sfeer van iets wat voor veel mensen legendarisch is, hoewel je er zelf niks van kent of vanaf weet. Daar is een Hall of Fame voor bedoeld en dat hebben ze perfect weten te bereiken! 's Avonds de dag afgesloten met een hapje in een pub.
Zondag vooral rondgelopen door de stad, van Chinatown tot het water (Toronto ligt aan het water, vandaar). Veel kilometers gemaakt, met tussendoor een bakje koffie bij een van de vele Starbucks-vestigingen. En een chocolade-caramel muffin. Uiteraard.
Later op de middag was er de Santa Claus Parade, wat een optocht bleek te zijn van allerlei muziekcorpsen, van universiteiten uit de regio tot plaatselijke verenigingen. Daar tussen liepen dan weer politiekorpsen, clowns, kerstmannen, noem het maar op. Ook reden er regelmatig auto's tussen, met mensen erin die spulletjes als polsbandjes en knuffelbeestjes het publiek ingooiden. Al met al een beetje een commercieel gebeuren, maar door de ontiegelijke drukte wel leuk om te zien!
Uiteindelijk dus vrij veel gezien van de stad en een (blijkbaar) populair evenement meegemaakt.
Nu is het dinsdagavond, morgen staat een meeting met Johanetta v/d Vlies op het programma, die op de HZ bij de International Office werkt en langskomt om te kijken hoe het met de Nederlandse studenten is. Ik ben benieuwd, vreemd om weer eens iemand uit de eigen regio te spreken!
Verder begint de drukte van de laatste loodjes nu te komen. Er wordt wel eens gezegd dat de laatste loodjes het zwaarst wegen en dat is ook wel een beetje zo. Nu alle uitstapjes voorbij zijn en er eigenlijk alleen nog maar schooldrukte op het programma staat kijk ik stiekem wel uit naar het weekend van 8 december. Dan is het voor mij lang genoeg geweest, ik ben het avontuur van mijn leven aangegaan en daar ben ik blij om. Ik heb dingen geleerd, heb voor mezelf moeten zorgen, mezelf onderhouden, veel mensen leren kennen en contacten opgedaan. Al met al een super ervaring, ik ben iedereen thuis in Yerseke en omstreken heel dankbaar voor de interesse gedurende mijn verblijf hier, dit geeft me een heel fijn gevoel en versterkt het gevoel voor mij dat deze reis iets speciaals is. Daarnaast ben ik de mensen hier ook ontzettend dankbaar. Vooral de studenten van de internationale groep en een aantal Canadezen, waarmee ik nu contact heb en waar ik het mee naar mijn zin heb gehad tijdens de afgelopen 3,5 maand. Er is altijd wel iemand geweest om even een bakje koffie mee te doen, op stap te gaan of om gewoon mee te praten. Dat heeft een mens nodig en helpt af en toe om je wat af te leiden van dingen om je heen. Uiteindelijk heb ik het als ik heel eerlijk ben de afgelopen weken niet altijd even makkelijk gehad, ik ben alles thuis gaan missen en dan ga je je automatisch wat eenzaam voelen. Dit laatste komt ook door mijn huisgenoten, die nog een stukje stiller zijn dan ik. Af en toe een beetje geluid is ook wel fijn. Maar goed, ik zit in Canada en dat mag ik niet vergeten, dit is iets wat me niet meer afgepakt wordt en wat ik ook nooit zal vergeten. Ik zal altijd goede herinneringen aan de reis hebben en dit meenemen in mijn verdere leven.
Tot slot weer een groet vanuit London, waar zaterdag waarschijnlijk de eerste sneeuw gaat vallen (1-3 cm). Ik ben benieuwd! Iedereen alvast weer succes bij de voetbal het komende weekend, ik zie hoe Yese 3 lekker meedraait in de competitie, dat doet me goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michel

Ik ben Michel, student Management, Economie en Recht aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Ik woon in het mooie Zeeuwse Yerseke, op de komende vier maanden na. Ik woon namelijk van 28 augustus tot eind december in London, Ontario in Canada, om daar de minor voor mijn opleiding te volgen!

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 9623

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 23 December 2012

Studeren in London

Landen bezocht: